Střední průmyslová škola Otrokovice se zapojí do dalšího projektu!

Od září tohoto roku se náš dlouholetý partner Střední průmyslová škola Otrokovice zapojí do dalšího dvouletého mezinárodního projektu v rámci strategického partnerství v oblasti školního vzdělávání programu Erasmus+ s názvem Let the Science Discover Us.


spsotrokovice
Erasmus+
Tento projekt je zaměřen na rozvoj metod učení vhodných pro použití u žáků s poruchami učení, u žáků ohrožených školním neúspěchem a předčasným ukončením školní docházky a u žáků s horšími školními výsledky, a to především u přírodovědných a technických předmětů. Hlavní prioritou projektu je otevřené a inovativní vzdělávání a použití moderních technologií pro práci s žáky.

Cíle                               
Cílem projektu je zvýšit zájem o oblasti přírodních věd u žáků i jejich rodičů a motivovat je k tomu, aby se zaměřovali na kariéru v oblasti přírodních věd. V rámci projektu budou začleněny ICT do běžné výuky – cílem je, aby žáci vědomě používaly své mobilní telefony a tablety jako nástroje učení. Při výuce přírodních věd budou využívány animace a simulace na chytrých tabulích, tabletech, počítačích a žáci budou experimentovat s laboratorním zařízením v rámci tzv. metody learning by doing.

Partneři
Vedoucím partnerem projektu je turecká škola Necmi Asfuroğlu Anadolu Lisesi. Další partneři jsou ze čtyř evropských zemí:

  • Španělsko – Institut Marina
  • Itálie – Isis Valdarno
  • Česká republika – Střední průmyslová škola Otrokovice
  • Maďarsko – Péter Andás Gimnázium és Kollégium.

V rámci projektu se uskuteční dvě mezinárodní setkání, dvě krátkodobá školení pracovních týmů projektu a dva krátkodobé výměnné pobyty studentů, z nichž jeden bude hostovat Střední průmyslová škola Otrokovice.

Na celý projekt získá Střední průmyslová škola Otrokovice grant 27 990 EUR.

                                          science

Erasmus+ díky ERA podpoří školní vzdělávání ve Zlínském a Jihomoravském kraji

Od září tohoto roku se dva z našich dlouholetých partnerů z řad škol zapojí do mezinárodních projektů, a to do strategických partnerství v oblasti školního vzdělávání v rámci programu Erasmus+. Zatímco Střední průmyslová škola Otrokovice se zapojí do projektu zaměřeného na mediální výchovu, základní škola Jedovnice (okres Blansko) se zapojí do projektu zaměřeného na podporu podnikatelských dovedností. Každá ze škol získá grant přes půl milionu korun.

Erasmus_estudiantes

Hands on media literacy
SPŠ Otrokovice se zapojí do dvouletého mezinárodního projektu Hands on media literacy, jehož vedoucím partnerem je polský tým vysokých škol Zespol Szkol Nr 2 w Sanoku. Projekt byl podán k polské národní agentuře Erasmus+ a jeho cílem je vyvinout a zavést inovativní výukové a učební metody pro děti na prvním stupni. Bude se jednat o metody rozvíjející dovednosti v oblasti mediální výchovy a jazykové znalosti. Metody budou založeny na využití ICT ve výuce.

Prostřednictvím vytváření pracovních skupin složených ze studentů různých národností a věkových kategorií bude projekt posilovat schopnost spolupráce mezi mladými lidmi v dnešním globalizovaném světě a učit je kriticky přistupovat k informacím, které jsou jim zprostředkovávány médii. Jedním z cílů projektu je také upozornit na důležitou roli nevládních neziskových organizací a škol, které studentům mohou pomoci zorientovat se v problematice médií.

V rámci projektu se uskuteční 2 krátkodobé výměnné pobyty studentů a 4 mezinárodní meetingy partnerských organizací, z nichž jeden se bude konat také v České republice.

KidVenture
ZŠ Jedovnice se zapojí do tříletého mezinárodního projektu KidVenture, jehož vedoucím partnerem a koordinátorem je britská Kingston University Higher Education Corporation. Projekt KidVenture zahrnuje partnery různých odborností a kulturního zázemí. Zaměří se na zvýšení podnikatelských dovedností dětí prostřednictvím her a na rozvoj inovací v oblasti vzdělávání.

Hlavním výstupem projektu bude inovativní výuková počítačová hra, která podpoří podnikavost dětí od 6 do 10 let a která bude pilotně testována v partnerských školách. Tato hra, jíž budou děti moci hrát samostatně nebo ve skupinách, jim umožní naučit se spolupracovat pro dosažení úspěchu a činit rozhodnutí v rámci skupiny. Zároveň budou tyto děti soutěžit s jinými skupinami na virtuálním trhu. Záměrem projektu je rozvoj nových dovedností a schopností dětí, jako je kreativita, týmová práce, vůdcovství, porozumění trhu a mnoho dalších.

V rámci projektu se uskuteční 6 vzdělávacích cest do zahraničí a 5 projektových setkání, z nichž poslední se bude konat v ZŠ Jedovnice.

Nový schválený projekt pro Evropskou rozvojovou agenturu – VINA (Validating Informal and Non-formal Acquired skills)!

V srpnu byl schválen nový projekt VINA – Validating Informal and Non-formal Acquired skills, do něhož se v rámci strategického partnerství zapojí i Evropská rozvojová agentura. Vedoucím partnerem tohoto projektu je sicilské výzkumné centrum EURO Association, které je od roku 1996 činné na regionální úrovni v oblasti sociální a environmentální obnovy a organizace odborných školení.

EURO_logo_web

Cíle
Cílem tohoto projektu je posílení mezinárodní spolupráce, podpora rozvoje a testování a zavádění inovačních postupů v oblasti vzdělávání. Význam kvalifikované pracovní síly v dnešní době daleko přesahuje formální vzdělávání a lidé musí prokázat, že jsou schopni veškeré znalosti, které získali během studia i mimo něj, následně efektivně využít ve své kariéře.

Projekt pracuje v souladu s doporučením Evropské komise ohledně zavedení národních systémů umožňujících jednotlivcům identifikovat, dokumentovat, posuzovat a certifikovat všechny formy učení (formální i neformální), kterých se jim v životě dostalo a následně je efektivně využít ve své kariéře a k dalšímu vzdělávání. V rámci projektu bude vytvořena databáze účinných nástrojů pro validaci neformálního* a informálního** učení, která by měla být inovativním úložištěm a doplňkem těchto národních systémů na evropské úrovni. Důraz bude kladen především na výběr, hodnocení, agregaci a popis efektivních nástrojů, což by mělo umožnit kvalitní vyhledávání v databázi. Druhým výstupem projektu bude vytvoření tzv. validation opportunities trends analyzer.

Dopady
Očekávaný dopad na zúčastněné strany projektu lze odhadnout na více než 5000 lidí. Do cílové skupiny jsou zahrnuty všechny veřejné vzdělávací instituce, sektorové organizace podílející se na neformálních i informálních systémech učení a jejich validaci; všechny vzdělávací subjekty a jednotlivci, kteří se aktivně podílejí na validaci neformálního a informálního učení; učitelé a lektoři, kteří své studenty podporují během neformálního a informálního učení a všechny organizace a instituce, které plánují validaci neformálního a informálního učení.

Partnerství v rámci projektu je postaveno na principu vzájemné výměny dovedností a zkušeností. Proběhne celkem pět Multiplier events – jedna v každé z partnerských zemí. Rozpočet přidělený Evropskou unií pro každého z partnerů bude činit přibližně 40 000 EUR.

*Neformální učení (angl. Non-formal learning) – uskutečňuje se mimo formální vzdělávací systém a nevede k ucelenému školskému vzdělání. Jedná se o organizované výchovně vzdělávací aktivity mimo rámec zavedeného oficiálního systému.

**Informální učení (angl. Informal learning) – probíhá v kontextu každodenního života v rodině, práci, ve volném čase a ve společnosti.

Nový schválený projekt pro Evropskou rozvojovou agenturu – App your school!

Na začátku roku 2016 byla Evropská rozvojová agentura oslovena italským vzdělávacím centrem Zaffiria a přizvána k účastni na tříletém mezinárodním projektu App your school. Projekt byl podán v březnu 2016 v rámci programu Erasmus+ jako tzv. Strategické partnerství zaměřené na inovace v oblasti školního vzdělávání.
Erasmus+

Projekt má za cíl přinést inovace do vzdělávání a podpořit využívání digitálních technologií ve školách se zaměřením na začlenění ICT do školních osnov, zvýšení mediální gramotnosti a podporu kreativity u studentů i učitelů. V rámci projektu se bude pracovat se dvěma uznávanými italskými metodami Alberta Manziho a Bruna Munariho.

V rámci tohoto projektu bude spolupracovat osm organizací z osmi partnerských zemí – v konsorciu jsou Česká republika, Turecko, Portugalsko, Finsko, Litva, Řecko a Itálie, odkud pochází koordinátor projektu. Evropská rozvojová agentura se stala partnerem projektu za Českou republiku a do aktivit projektu se zapojí také jeden z našich dlouhodobých klientů a členů partnerské sítě Střední průmyslová škola Otrokovice.

Během projektu proběhnou čtyři partnerská setkání, kde dojde k seznámení partnerů, výměně know­how a k seznámení se základy dvou italských metod výuky. Dále budou součástí projektu dvě 5denní školení v Bologni, kterých se zúčastní čtyři učitelé za každou zemi. Hlavním výstupem projektu bude podrobný manuál o využívání rozpracovaných metod v praxi v anglickém jazyce. Tyto metody budou otestovány na několika evropských školách včetně SPŠ Otrokovice.

Doufáme, že projekt bude mít pozitivní dopady na cílovou skupinu učitelů a žáků nejen ve zlínském kraji, ale i v celé České republice.

Další termín pro podávání projektů Erasmus+ v oblasti školství bude opět na jaře 2017. Pokud se chcete zapojit do podobného projektu, neváhejte nás kontaktovat.

Více o projektu najdete na stránce projektu.

 Děti3

ERA hostila skupinu lektorů z Bulharska

V rámci programu Erasmus+ a jeho Pracovního programu pro mobilitu zaměstnanců ve vzdělávání dospělých, financovaného Evropskou unií, zorganizovala ERA ČR ve spolupráci s bulharskou organizací BARS Consult Ltd. studijní kurz pro skupinu lektorů z Bulharska. Mobilita probíhala 15 dní v Praze a zahrnovala odborný kurz a čtyři studijní návštěvy v různých institucích poskytujících vzdělávání dospělých. Skupina byla v Praze od pátého do devatenáctého června. (Více o celém projektu zde.)

Hlavním obsahovým tématem kurzu byly online výukové platformy pro vzdělávání dospělých a konkrétně česká zkušenost s používáním moderních technologií při vzdělávání dospělých. Specificky se kurz zaměřil na zlepšení kompetencí účastníků v zavádění a užívání online vzdělávacích platforem a výměnu zkušeností s místními (pražskými) organizacemi, věnujícími se vzdělávání dospělých.

Hostující skupinu tvořilo dvanáct lektorů a lektorek mezi dvaceti a šedesáti lety, s různými zkušenostmi se vzděláváním dospělých, věnující se různým oborům a předmětům (od ryze technických až po výuku jazyků) a s různými zkušenostmi s online výukovými platformami a používáním moderních technologií při učení.

Skupina absolvovala kurz složený z přednášek o základech e-learningu, vzdělávání na dálku a online vzdělávání dospělých, o jeho organizování a řízení a o základech vzdělávacího a rekvalifikačního trhu. Na tyto přednášky navázaly podrobnější lekce o využití moderních technologií a specifických nástrojů, které se ve vzdělávání používají. Účastníci absolvovali i přednášky o konkrétních metodách, jak moderní technologie do výuky zakomponovat (např. synchronické a asynchronní online učení). Také se učili, jak pracovat s programy jako Prezi a nástroji jako jsou virtuální třída nebo různé sociální sítě.

Aby účastníci prohloubili své pochopení, jak využívat teoretické znalosti z těchto přednášek v praxi, byly zorganizovány i studijní návštěvy v institucích věnujících se vzdělávání dospělých. Při té příležitosti se seznamovali s tím, jak tyto české organizace prakticky využívají nové výukové metody a jak při výuce využívají moderní technologie.

První z těchto studijních návštěv byla ve vzdělávací a poradenské společnosti VOX a.s., jedné z předních organizací specializujících se na vzdělávání dospělých. Poté skupina navštívila Střední technickou školu Zelený pruh (která poskytuje i profesní a rekvalifikační kurzy pro dospělé), kde měli účastníci kurzu příležitost vyzkoušet práci v programu ProfiCAD a dozvědět se více o „evropském (nebo mezinárodním) řidičském průkazu na počítač“ ECDL. Pak navštívili vzdělávací společnost SEMIS s.r.o. a na závěr kurzu navštívili Asociaci institucí vzdělávání dospělých ČR, o.s. Tam mohli vyzkoušet různé interaktivní aplikace a ověřit jejich uplatnitelnost ve vzdělávání dospělých.

Mezitím, ve volném čase a o víkendu, který v České republice strávili, měli účastníci šanci prohlédnout si Prahu i další místa v Česku.

Díky kombinaci teoretických a praktických poznatků, přednášek a studijních návštěv se účastníci dozvěděli, jak lze zavádět a využívat moderní metody, technologie a online služby ve vzdělávání dospělých. S lektory z organizací, které navštívili, si vyměnili řadu cenných a různorodých zkušeností a měli by nyní být schopni zvyšovat kvalitu i přitažlivost vzdělávání dospělých a svých vzdělávacích institucí v Bulharsku.

Erasmus plus logo

Mladí lidé se zapojili do tvorby výstupů projektu THEY.EA

logo

V rámci projektu Towards Higher Employability of Youth: European Approach  (projekt THEY) proběhlo v jihoitalském městě Lecce již druhé setkání partnerských organizací. Partneři z České republiky, Itálie, Španělska, Polska a Bulharska v rámci projektu vytváří nástroje zvyšující povědomí mladých lidí o příležitostech v EU. Materiály, které během projektu vzniknou, budou informovat především o nabídce pracovních a vzdělávacích příležitostí v EU. Právě mladí lidé z regionů s vysokou nezaměstnaností byli tentokrát na setkání přizváni, aby poskytli zpětnou vazbu na vytvářený vzdělávací program. Jako výborní hostitelé se ve dnech 26. – 27. ledna 2016 ukázali zástupci italské vzdělávací organizace CNIPA PUGLIA, kteří přichystali kvalitní a velmi příjemné zázemí pro všechny účastníky.

Cílem setkání bylo především vyslechnout připomínky přizvaných mladých lidí a domluvit se na podobě dvou ze čtyř projektových výstupů. Partneři konfrontovali dosavadní připravené materiály budoucích brožurek s mladými lidmi pocházejícími z cílových oblastí s největší nezaměstnaností, kteří se s nimi podělili o zkušenosti a návrhy na zlepšení obou výstupů. Vyústěním setkání byl workshop, při němž byli partneři i zástupci cílové skupiny rozděleni do několika pracovních skupin, v rámci nichž společně připravili konečné materiály. CNIPA PUGLIA mimo jiné připravila zajímavý doprovodný kulturní program, který umožnil nejenom zástupcům cílové skupiny, ale i ostatním účastníkům meetingu seznámit se s italskou kuchyní a zajímavou historií města Lecce a regionu Puglia.

V současné době probíhá intenzivní práce partnerů na konečných výstupech (kromě zmiňovaných brožurek v rámci projektu vznikne rovněž vzdělávací webová platforma) a započaly rovněž přípravy posledního setkání – konference, která je předběžně naplánována na prosinec 2016 a jež se odehraje v Praze.

Více informací o projektu naleznete na webové stránce projektu nebo také na Facebooku.

DSCN2882 12573786_10205927004953454_4125050370371898084_n DSCN2825

Proběhla závěrečná konference projektu ELMI

10. února v Bukurešti proběhla závěrečná konference projektu ELMI financovaného z Programu celoživotního učení. Zúčastnili se jí zástupci všech partnerů projektu z Rumunska, Itálie, Polska, Rakouska a České republiky. Zároveň byla přítomna řada neformálních pečovatelů – cílové skupiny projektu. Účelem setkání bylo seznámit veřejnost s výsledky našeho společného projektu. Zároveň se touto událostí projekt úspěšně uzavřel. Tým ERA se těší na další výzvy a obdobné projekty!

DSC02686 DSC02689 DSC02711 DSC02722 DSC02732 DSC02785  DSC02790

 

Informační webináře Erasmus+ Výzva 2016

Dům zahraniční spolupráce pořádá informační webináře pro budoucí žadatele o projekty v rámci programu Erasmus+. Webináře, tedy online semináře, jsou alternativou k informačním seminářům Erasmus+ školní vzdělávání, které se konají v Praze. K účasti na webináři potřebujete pouze počítač s připojením na internet. Zájemce se zaregistruje vyplněním své e-mailové adresy, na níž mu bude včas zaslán vstupní odkaz na webinář společně s návodem ke vstupu.

Obsah webinářů je stejný jako obsah seminářů, které DZS pořádá. Jejich cílem je:

  • informovat instituce o možnostech zapojení do projektů v oblasti školního vzdělávání
  • upozornit na dokumenty vztahující se k Výzvě 2016
  • seznámit účastníky s žádostí o projekt a postupem při jejím podávání

Pořádané webináře se na zaměřují na tyto klíčové akce:

  • KA1 – Projekty mobility osob v oblasti vzdělávání

Je možné si vybrat ze 2 termínů konání webináře:  5. 1. a 12. 1. 2016 vždy v čase 14:00 – 17:00, obsah je totožný. Více informací a registrace zde. Termín podání žádosti o projekty je 2. 2. 2016.

  • KA2 – Projekty partnerství pouze mezi školami

Je možné si vybrat ze 3 termínů konání webináře: 13. 1., 19. 1. a 26. 1. 2016 vždy v čase 14:00 – 17:00, obsah je totožný. Více informací a registrace zde. Termín podání žádosti o projekty je 31. 3. 2016.

V případě zájmu o podání žádosti o projekt v rámci programu Erasmus+ Vám Evropská rozvojová agentura s radostí pomůže s jeho přípravou!

Zástupci Prahy 9 se zúčastnili prvního setkání v rámci projektu „Aktivní občané pro aktivní ochranu klimatu“

img_9618 (1)

Do oblasti Wagram v blízkosti Vídně se ve dnech 17.-18. 9. 2015 sjelo 32 zástupců z Portugalska, Španělska, Malty a České republiky, aby jim byly vedoucím partnerem projektu – rakouským Verein Energie *Zukunft* Wagram představeny ekologické projekty a aktivity místních organizací, spolků a obyvatel. Setkání proběhlo v rámci projektu „Aktivní občané pro aktivní ochranu klimatu“, do kterého se Praha 9 zapojila díky členství v Partnerské síti ERA.

Cílem projektu je především výměna zkušeností jednotlivých partnerů, navázání kontaktů a získání inspirace pro rozvoj dalších ekologických aktivit na územích jednotlivých partnerských zemí. Hlavním obsahem programu dvoudenní návštěvy byly exkurze, prohlídky, prezentace a diskuze nad ekologickými tématy a aktivitami.

První den návštěvy byly partnerům představeny projekty města Tulln. V nádherné místní veřejně přístupné zahradě měli partneři možnost seznámit se s ekologickým zahradnictvím. Dále jim byl představen městský projekt sdílení elektrických automobilů (car-sharing), fotovoltaická zařízení ve městě a na závěr byla připravena exkurze do sběrného dvora a místních městských technických služeb. Druhý den se partneři zúčastnili školního ekologického projektu, jehož autorem je Verein Energie *Zukunft* Wagram, nazvaného Festival mobility u základní a střední školy ve městě Kirchberg. Prohlédli si budovu základní školy, která byla zrekonstruována v konceptu pasivního domu.  Odpoledne byla na programu výstava elektrických vozidel, motocyklů a skútrů, představení místního dobrovolnického projektu veřejné dopravy a prohlídka školní kotelny na biomasu. Večer potom jednotliví partneři představili v budově radnice města Großriedenthal své ekologické projekty a aktivity, o které se chtějí v průběhu projektu podělit se svými partnery.

V průběhu projektu proběhnou další setkání na Maltě, v Portugalsku, ve Španělsku i v České republice. Praha 9 přivítá zahraniční partnery v červnu 2015. Studijní návštěva proběhne v době, kdy bude probíhat již 9. ročník úspěšné akce s názvem Mikroklima. Partneři rovněž společně oslaví Světový den životního prostředí, který připadá na 5. června.

Projekt je financován v rámci programu Evropa pro občany.

foto_exkursion_carsharing_nussallee

Program Erasmus+ podporuje také sportovní aktivity

sport-erasmus

Program Evropské unie Erasmus+ navazuje na své předchůdce a podporuje mezinárodní spolupráci zejména v oblasti formálního i neformálního vzdělávání, ale nejen tam, zaměřuje se také na podporu sportu. Možnosti podpory v této oblasti přehledně shrnuje nové speciální vydání časopisu Mozaika, kterou si můžete stáhnout zde.

Kromě přehledu dotačních možností je možné si v Mozaice přečíst o úspěšných projektech, které byly v oblasti sportu programem Erasmus+ podpořeny v minulosti.

I ERA má takové příklady v rukávě – Erasmus+ podpořil například projekt GAMES.Net zaměřený na tradiční hry a sporty jako součást kulturního dědictví a nejnověji také projekt Move up! zaměřený na zdravý životní styl školáků.